Tolv möten på en dag. Och förhoppningsvis en eller två nya leverantörer på sikt. Tobias Camitz, Sourcing Manager på Scania, körde i stort sett alla sina möten under matchmakingen på Elmia Subcontractor Connect på en och samma dag.

Effektivitet var ordet när Scania hittade leverantörer

– Det blev lite som att vara på mässan, säger han.

Den stora fördelen med digitala möten är effektiviteten. Det menar Tobias Camitz som hade en väl inplanerad onsdag under Elmia Subcontractor Connect med hela tolv möten.

– Jag tycker att hela upplägget med sökmöjligheter och möjligheterna att ta kontakt före mötet gjorde det väldigt effektivt för mig. Inför mötet kunde jag dela med mig av grundläggande kravställning för att kunna inleda ett samarbete och vi kunde få bort en del frågetecken. När vi sedan kom till mötet kunde vi direkt gå in på vad leverantören har att erbjuda, var i processen de är och hur framtiden ser ut. På så sätt uppfattar jag digitala möten som betydligt mer effektivt än vad mässor brukar vara, säger han.

Effektiva möten är så klart en sak. Men de ska ju ge resultat också. Det tycker Tobias Camitz att hans tolv möten verkligen gav. Och om allt vill sig väl har han även hittat ett par nya leverantörer.

– Mötena kommer att ge en vidare dialog. Nu ska vi stämma av våra möten och om något fortfarande känns intressant blir det en intern process där vi sedan tar en vidare diskussion med något av företagen. Förhoppningsvis är det en eller två som på sikt kan bli leverantör åt oss. Det är en lång process och väldigt hypotetiskt, men vi har fått konkret information som vi kan titta vidare på, säger han.

Visst, digitala möten kanske är lite mer opersonliga än fysiska möten. Men det finns andra värden som gör att det digitala och det fysiska kompletterar varandra väl.

– Digitala möten ger en högre grad av effektivitet, både när det gäller att få rätt kontakter och mötena i sig. Jag upplever att det finns en naturlig acceptans att hålla tiderna mer när det är digitalt än när det är fysiskt. Det blir inte lika mycket kringsnack utan mer fokus på själva mötet, avslutar han.