Inköpschef Johanna- Maria Johansson på AQ-plast deltar på matchmakingen under Elmia Subcontractor Connect 2020

Snabbt möte när AQ Plast hittade rätt

Det tog bara tio minuter. Sen förstod Johanna-Maria Johansson, inköpschef på AQ Plast, att hon hade hittat rätt leverantör. Eller som hon själv beskriver det – högintressant.

Ibland tar ett möte onödigt lång tid. Ibland tar det bara tio minuter för att det ska kännas rätt. Under matchmakingen på Elmia Subcontractor Connect var Johanna-Maria Johansson från AQ Plast med om det senare.

– Av mina sex möten var det två eller tre som kan leda till framtida affärer. Två är högintressanta och en är intressant, säger hon.

Mötet som bara tog tio minuter var dessutom med ett av de högintressanta företagen

– Jag hade bokat upp mig på många möten och visst, vissa blev inte som jag hade tänkt mig, men det är bara att ta. Sedan kom det ett jättebra möte som bara tog tio-tolv minuter där vi redan bokade in ett uppföljningsmöte.

AQ Plast levererar formsprutade plast- och plåtdetaljer till fordonsmarknaden och andra kunder som ställer höga krav. Det innebär i sin tur att leverantörer till AQ Plast måste hålla samma höga standard.

– Vi levererar till ett brett spektrum av branscher och har väldigt mycket ingående polymerer. Samtidigt ingår vi i svenska AQ Group där vi försöker att vässa inköpen och jobba mycket tillsammans, säger Johanna-Maria Johansson.

Även om en digital matchmaking inte ersätter vanliga Elmia Subcontractor fullt ut, tycker hon att det fungerade väl att träffas över nätet. ”Man börjar bli van”, som hon uttryckte det.

­– De flesta vi hade möten med brukar ju vara på Elmia Subcontractor, men i år går det ju inte. Det är ett gott betyg till Elmia som har ordnat det här. Det tekniska har fungerat utmärkt och både bokningen och själva plattformen var enkel.