Gå direkt till innehåll
Matchmaking och ett program online erbjöds under Elmia Subcontractor Connect 2020

Digitala möten lyfte tillverkningsindustrin

400 möten under fyra dagar. Nära 300 leverantörer och 70 inköpare från 26 länder. Det är siffrorna bakom Elmia Subcontractor Connect som avslutades den 13 november.

– Alla som vi har träffat online har varit så positiva och glada över att mötas. Det märks att det behövs sådana här plattformar i dagens läge både för affärsutveckling och för att skapa nya kontakter, säger Cornelia F. Sundberg, Managing Director, Kyocera Fineceramics Nordics AB.

Elmia Subcontractor Connect gav tillverkningsindustrin nya möjligheter att knyta kontakter i en tid när möjligheterna att träffas fysiskt är begränsade.

Under fyra dagar arrangerades en digital matchmaking mellan leverantörer och inköpare - i samarbete med Enterprise Europe Network, EEN.

– Tillsammans med EEN, leverantörer och inköpare har vi i år skapat en digital version av Elmia Subcontractor Connect. Vi på Elmia tycker det har varit fantastiskt att kunna göra detta som ett alternativ till ordinarie mässa. Som alltid efter mässor kvarstår nu det stora arbetet för alla deltagare att följa upp sina leads men vi har redan fått många positiva signaler om att grunden lagts för morgondagens affärer, säger Helena Åhs, mässansvarig Elmia Subcontractor.

– Vi ser med glädje tillbaka på allt arbete som lett fram till möten mellan industriella köpare och säljare. Utöver alla möten som ägt rum under veckan så har många dialoger förts och vi vet också att många företag redan planerat in både nya möten och uppföljningsmöten, säger Malin Jönsson, projektledare EEN.

Totalt genomfördes 400 möten mellan leverantörer och inköpare under de fyra dagarna.

– Jag tycker att hela upplägget med sökmöjligheter och möjligheterna att ta kontakt före mötet gjorde det väldigt effektivt, säger Tobias Camitz, Sourcing Manager på Scania och tillägger att han hade flera intressanta möten:
– Förhoppningsvis är det en eller två som på sikt kan bli leverantör åt oss. Det är en lång process och väldigt hypotetiskt, men vi har fått konkret information som vi kan titta vidare på, säger han.

Övergången till en digital matchmaking mottogs med positiva röster från såväl leverantörer som inköpare. Effektivt, fokuserat, enkelt var några ord som deltagarna beskrev matchmakingen med.

– Av mina sex möten var det två eller tre som kan leda till framtida affärer. Två är högintressanta och en är intressant, säger Johanna-Maria Johansson, inköpschef på AQ Plast, och fortsätter:

– Det är ett gott betyg till Elmia som har ordnat det här. Det tekniska har fungerat utmärkt och både bokningen och själva plattformen var enkel.

Parallellt med matchmakingen streamades ett program online med betydelsefulla gäster från tillverkningsindustrin, näringslivet och politiken. Bland andra kunde man lyssna till näringsminister Ibrahim Baylan, Centerns partiledare Annie Lööf och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman som pratade om svensk tillverkningsindustris framtid.

Med den digitala plattformen har Elmia Subcontractor även under ett år som detta kunnat erbjuda en arena för kunskap, inspiration, möten och – inte minst - affärer. Omställningen från en fysisk till en digital mässa är givetvis stor för såväl Elmia som för utställare och besökare. Samtidigt som en kombination mellan det digitala och fysiska blir än viktigare i framtiden.

– Vi tar med oss och arbetar vidare med de fördelar som ett digitalt format medför, så som ökad flexibilitet och bättre möjligheter till att delta på distans. Samtidigt tror vi starkt på det fysiska mötet. Ett digitalt event kan inte ersätta en fysisk mässa fullt ut, däremot är kombinationen av de båda ett lyckat recept för framtiden. Vi hoppas därför att nästa år kunna kombinera den fysiska mässans styrkor med erfarenheten vi tar med oss från 2020, säger Helena Åhs.